De olika rönen går isär. Dietisterna förespråkar lätta och kemiska margariner samtidigt som ”oppositionen”, Annika Dahlqvist och Andreas Eenfeldt leder kampen för det mättade fettet. Senast i onsdags såg vi hur bonden Susanne, känd ifrån TV4: s dateprogram ”bonde söker fru”, blev totalt sågad med sin LCHF livstil. Susanne går in i programmet med en inställning där hon både gillar och tycker om mycket mättat fett. Hon känner även att hennes mage blivit bättre, men ändå lyckas Gunnel Åkerman få henne att misstro sin magkänsla. Gunnel Åkerman menar att LCHF är en diet och som därför bara behövs följas en kortare tid, det kan annars vara ett hot mot ditt kollesterol.
Men även om LCHF kallas för diet eller en livstil så är den mest likt den som våra förfäder en gång levde efter. Inte var det margarin de förtärde och inte heller palmolja.
Unilever har under de senaste åren ökat omsättningen för marknadsföring av sina produkter, bland annat Becel. Förra året marknadsfördes produkter av märket Becel för hela 52, 8 miljoner kronor, till skillnad ifrån de 15, 4 miljoner år 2004. Detta är en ökning på hela 342 %.
Becel använder sig av medier som TV4, där de syns på bästa sändningstid samt på deras webbplats. Men ger deras enorma marknadsföring några resultat och vad säljs mest idag, samt hur har utvecklingen gått under åren?
Enligt en försäljningsrapport jag tagit del av framgår det att det har sålts betydligt mer margarin än smör, generellt under de gångna åren. Men vad som också är intressant är att försäljningen av oljor och fetter ökat med hela 25 % under perioden 2000 – 2008.
År 2008 uppgick försäljningen av oljor och fetter till hela 4,6 miljarder kronor vilket är en ökning på 11 % jämfört med tidigare år.
Försäljningen av margarin ökade med nio procent år 2008 jämfört med året innan.
Men trotts att margarinförsäljningen stiger så ökar även smöret i försäljning, dock ligger det i underläge.
Som ni ser i diagrammet nedanför så såldes det bak och matmargarin för hela 622 miljoner kronor år 08, vilket är en ökning på 7 % jämfört med tidigare år.
Men viktigt att beakta är att margarin delas in i ett flertal underkategorier.
Lättmargarin såldes för 867 miljoner kronor år 07, en siffra som ökat till med en procent till 873 till kommande år.
Den totala smörförsäljningen år 2007 uppgick till 518 miljoner, en siffra som även i detta fall ökar, vilket kommande år ger ett resultat på 660 miljoner.
Men som ni också kan se i tabellen så är den totala försäljningen av margarin och andra vegetabiliska fetter 2618 miljoner år 2008 jämfört med försäljningen av smör, som bara omsätter knappa 660 miljoner.
Vad kan detta bero på?
Jag fortsätter min jakt på statistik av Unilevers margarin produkter, men hittills har det inte gett något resultat. Men jag har funnit en man som tror sig kunna hjälpa mig och snart kanske den statistiken publiceras på bloggen.
Bra diagram. Vart är de tagna från?