Maxi vilseleder kunder

I fredags besökte jag Maxi och fann den här hyllan. Ja här ser ni en ”smör” hyllan hos nya Maxi, som de kallar sig efter det förödande takraset i vintras här i Kristinehamn. Ser ni vad jag ser och tänker ni på samma sak som jag, trots det något blänkande skenet. Är inte detta vilseledande skyltning?

Av totalt 49 produkter i smörhyllan, är 33 margarin vilket med enkel matte kan räknas ut till 67.7 % av hela innehållet, medan de ynka 10 smörprodukterna bara svarar för 12.2 % av totala antalet produkter. Vilket är chockerande. Som ni ser på bilden nedan, så breder Unilever ut sig och tar upp hela de två översta hyllorna, med undantag för jästen till höger, och halva den tredje hyllan. Då är frågan, vart finner vi smöret. Jag har valt att ringa in margarinet med rött och smöret med gult för att göra det enkelt och överskådligt.

Resultatet är enkelt.

Detta är falsk marknadsföring, om inte så får det folk att inte känna till vad som skiljer sig mellan margarin och smör. Snart tror folk att Becel och Lätta är smör då det står under den hyllan, vilket jag funderade på då jag tog dessa bilder. Men svar på min fundering får jag direkt. Ett äldre par kommer förbi och mannen säger till sin fru.

”Älskling, ska vi inte ha med oss lite smör hem, om jag inte missminner mig så tror jag att det är slut.” Säger mannen och sträcker sig efter ett packet Lätta.

Kanske behövs en ordentlig genomgång om vad som skiljer de båda matfetterna åt, vilket jag ska publicera under den kommande veckan.

Följ och dela gärna vidare!