Ta kontroll över ditt blodsockervärde

Att ta kontroll över sitt blodsocker

När du äter socker, det kan vara i ren form eller i någon annan form som till exempel kolhydrat eller stärkelse, så höjer detta blodsockret. Ett normalt blodsocker brukar ligga någonstans mellan 4 – 6 mmol/l. När sockret snabbt tar sig in i blodet höjs blodsockret omedelbart och värdet stiger. När värdet stigit till allt förhöga höjder börjar kroppen producera ett hormon som kallas för insulin, vars uppgift är att åter trycka ner blodsockret igen för att hålla sig på en jämn hälsosam nivå.

Det är på detta sätt som många och ofta ojämna sockerkurvor brukar uppstå, vilket är mycket vanligt i dagens samhälle. Detta leder ibland till så kallat “blodsockerfall” . Personen brukar i många fall lösa detta problem igenom att åter äta något sött för att få upp blodsockret igen, vilket i sin tur kommer att dala med tiden. Detta skapar en “berg och dalbana” som bi helst vill undvika.

Metoden är enkel. Vi ska alltså inte äta sådan mat som höjer vårat blodsocker, och det är i stora drag allt som inte innehåller eller är uppbyggt av socker. Låter väl logiskt eller hur?

Exempel på sådan föda är till exempel fett, som på intet sätt höjer blodsockret. Proteiner är ett annat, men är inte fullt oskyldig, då den i riktigt höga kvantiteter även den höjer blodsockret. Det tredje är ägg. Ägg är kanske en av den bästa födan som finns på denna jord, naturens lilla vitaminbomb full med energi och höjer inte blodsockret.

Tanken är att du ska äta mat som gör dig mätt, eller hur? det är väl därför du äter antar jag, förutom att det är gott. Om man jämför vilken mättnadskänsla en frukost bestående av ett flertal smörgåsar, en skål flingor med lättmjölk och lite juice, kanske en frukt till ger i förhållande till att äta en frukost bestående av ägg och lite stekta bacon i smör.

Den största skillnaden mellan de båda frukostarna är att den sistnämnda, tärt emot den förstnämnda, är bestående av mycket protein och mycket fett, samt lite kolhydrater. Vanligt är också att man lägger till lite grönsaker bredvid.

Om du nu känner dig mätt hela dagen, så springer du inte till kafeterian eller kiosken för att inhandla något snabbt efter för att kunna räta ut ditt snabbt sjunkande sockervärde, vilket åter igen sätter fart på karusellen.

(Blodsockervärdet är taget ur Litsfeldt bok, Diabetes. Inte.)

Läs också ”samband mellan läkemedel och kost

Följ och dela gärna vidare!