Unilever bidar till det de motverkar

Unilevers varumärke Milda som tillverkar margarin har en sedan en tid tillbaka satsat hårt på en stor satsning för att hindra barns bristande utbildning och hungersnöd i fattiga länder, detta menar företaget på sin hemsida. Gå till hemsidan.

Milda stöder satsningen skolmåltidsprogramet, något som först låter som om de är på väg att ockupera hela de svenska skolköken och sparka ut smöret på de skolor som har turen att få tillgå  det. I denna satsning samarbetar Unilever med WFP, World Food Programe. Tillsammans ska de utrota hungersnöden.

Men detta känns dubbelmoral för mig. Likt Mcdonnalds som satsar hårt i kampen mot fatta barn, samtidigt som deras anställda arbetar under vidriga förhållande och importen av oljor som bidrar till både svält och klimatpåverkan.

Unilever är en av världens största exportörer av palmolja, en ingrediens som behövs för att framställa margarin. Det är palmoljan som är en av de vegetabiliska oljorna företagen marknadsför med. Men det som inte ingår i marknadsföringen, är att palmolja är den största anledningen till skövlingen av regnskog, skogar som tillsammans producerar nästan 20 % av världens totala syreförbrukning, och där nära 50 % av alla världens arter lever.

Men det är inte bara djuren och naturen som tar stryk. Tack vare att Unilever och andra företag handlar dessa råvaror av grossister som systematiskt skövlar regnskog så drabbas även lokalbefolkningen. Det är inte bara Urang utanen i Indonesien och schimpansen i Afrika som får flytta sina bostäder för att överleva. I denna tragedi får även människorna fly och då regnskogen skövlas försvinner all föda vilket bidrar till hungern och att skolor får stänga. Detta drabbar i allra största grad barn och då är frågan om detta inte är dubbelmoral.

Antagligen är detta bara ett sätt att få upp varumärkets goda ryckte. Att använda sig av metoder som att värna om fattiga barns trygghet och välfärd i sin marknadsföring, samtidigt som man indirekt medverkar för den, är helt abrupt.

Någon måste ta ansvar. Dags att bojkotta Unilever. Dags att visa att vi inte är nöjda.

Källa: Grean peace

Följ och dela gärna vidare!