Unilever – Skapat av tvål och margarin

Unilever är idag en av världens största företag. Ett företag med en omsättning i miljardklassen varje år. Med över 160 tusen anställda och en verksamhet nära 170 nationer är de idag en av världens ledande företag. Tillsammans med andra multinationella företag som Coca Cola och McDonnalds  äger de idag mer eller mindre veto i många organisationer vars huvudtanke är att vara opartisk och objektiv. Men likt allt annat så behöver statliga myndigheter, för att inte tala om EU, den bästa tänkbara expertis att tillgå och vart finner man inte den bättre än hos näringslivet. Men det får vi ta en annan gång

Men vägen till framgång har inte varit helt enkel för Unilever. Den har varit kantad av många tuffa motgångar och gränder och djupa dalar som skulle ta flera timmar att berätta, vilket jag inte har tid med. Men här kommer den korta versionen.

Lever Bros

Det hela började år 1855 då två bröder vid namn William Hesketh och James Lever, i England. bildade företaget Lever Bros som tillverkade en ny form av hushållstvål. William var den drivande av de båda bröderna och utvecklade en tvål som tillskillnad mot tidigare inte irriterade huden. Han experimenterade med ämnen som tallkärnolja och kokosfett vilket gjorde att tvålen löddrade.

Vid denna tid förekom vanligen att tvål såldes i stänger som skars av efter behag. Det William Lever utvecklade var en tvål som såldes i färdig storlek och i en fin förpackning med ett bra namn: ”Sunlight”. Han har även kallats ”den moderna marknadsföringens fader.”

År 1888 anlades en fabrik i Liverpool som tillverkade Sunlight tvål. Fabriken höll god standard och arbetsmiljö, även bodstäder åt arbetarna. Tvålen blev mycket populär och spred sig snabbt över delar av Storbritannien, Europa och andra kontinenter.

Lever bros var etablerat på marknaden

Margarin Unie

Familjerna Jurgens och Van der Bergh, i Holland, bildar år 1927 företaget Margarine Unie, som började tillverka margarin som var ett mer kostnadseffektivare alternativ till smör. Båda familjerna har varit Hollands ledande tillverkare av margarin. Dessa båda företag var ursprungligen smörtillverkade men som påbörjade margarintillverkningen år 1879 bara några år efter att den uppfunnits i Frankrike med order ifrån Kejsaren Napoleon att framställa ett billigare alternativ till smör. Läs mer

.

.

Margarine Unie + Lever bros = Unilever AB

År 1929 går det båda företagen samman och bildar det nya företaget Unilever. Anledningen till sammanslagningen var självklar. De båda företagen tillverkar artiklar på i stort samma råvaror. (oljor och fetter.) Sammanslagningen förvånade många men de båda företagen hade insätt att de skulle vinna på bådas kontaktnät och administrationskedjor.

Under andra världskriget investerade Unilever i stora kapital i Europa. De köpte stora företag som tillverkade liknande varor. Affärerna gick under denna tid mycket dåligt. Efter kriget satsade Unilever på återuppbyggning och det med mycket snabb hastighet. Unilever investerade och ökade sina marker i Asien och Afrika och företaget blev allt starkare ekonomiskt.

Ytterligare en kris uppkom vid 1980, en kris som Unilever klarade av. Företaget var då världens 26:e största företag med ett mångsidigt utbud. Organisationen blev för stor och Unilever bytte taktik och sålde två tredjedelar av sin verksamhet och satsade på sin kärnverksamhet.

Vid början av 2000 – talet förvärvar företaget Besfood och delar upp företaget i två globala sektioner.

Unilever Bestfoods och Unilever Home and Personal Care som är den struktur företaget har idag.

Unilever har under åren även utvecklat ett dotterbolag som i början bestod av försäljningen av SUN LIGHT – tvålen som även etablerade sig i Skandinavien under seklets första hälft. Det är detta moderbolag som idag lyder under namnet Unilever Sverige AB och som äger 23 välkända varumärken som marknadsför produkter i spridda användningsområden.

Frågor går bra att kommentera eller maila

Följ och dela gärna vidare!

Ekologisk matkasse - bäst i test

För att få märka ett livsmedel som ekologiskt krävs det att varan måste ”innehålla minst 95% ekologiska ingredienser” (Livsmedelsverket.se). Det är ett högt krav som därmed tydligt talar om för konsumenten att det är produkter som verkligen gynnar miljön. Men när det kommer till matkassar…

Fortsätt läsa

Kommentera