Varför köper du just den varan? Svaret finns här

Det är intressant det här med marknadsföring, som jag skrev i ett tidigare inlägg, handlar det hela i mångt och mycket på dold kommunikation och manipulering. Detta gör sig tydligast i mataffärer. Hur ofta använder du dig av en matlista när du handlar? om du gör det märker du säkert att du omedvetet plockar i flera varor som du innan inte visste att du behövde, kanske två av den varan som du först tänkte köpa, eftersom att det ändå var ett sådant otroligt bra pris, eller hur? Orsakerna är många. Men det du inte anar är vad som skett i detta ögonblick, det är inte en tillfällighet att just den varan ligger i din varukorg.

Det hela handlar om dold kommunikation som utgör marknadsföringen, det vill säga alla skyltar, montrar och förpackningar du stöter på längs din väg genom matbutiken. Det finns uppgifter om att ditt öga hinner registrera över 10 000 förpackningar under ett normalt besök i matbutiken, som i snitt ligger någonstans strax över 20 minuter. Ja man har faktiskt mätt!!

Detta gör att tillverkarna måste anstränga sig lite extra för att ditt öga ska fånga just deras produkt med extra fokus. För det är emellertid så att trotts att ditt öga registrerar tusentals förpackningar så minns du bara bråkdelen av dem och fåtalet har du ägnat några sekunder åt att granska.

Vad är det då som får dig att välja just en speciell produkt? Varför köpte du just denna juice, matpålägg, flingor eller vad det nu kan vara? Jo kanske för att du alltid handlar dessa varor och har gjort det i alla år, men det kan också vara så att du fallit för den dolda kommunikationen. Förutom ett bra pris är förpackningen den avgörande faktorn till huruvida du köper produkten eller inte. Förpackningen ger konsumenten en första uppfattning om produkten, vilken kvalitet den har, om den är god osv. Små medel används för att ge dig en känsla av produkten och faktum är att flera studier har bevisat att kaffet smakar godare om den dricks ur en snygg mugg, eller ligger i en fin förpackning som utstrålar kvalitet, än vise versa. Visst är det intressant? Vi k0nsumenter är måna om kvaliteten på de varor vi köper och det finns ingenting som avgör vårt val i detta sammanhang än just förpackningen.

Nedan visar jag två typer av förpackningar på samma produkt, avgör själv vilken som är godast och bär på mest kvalitet. För de flesta är beredda att betala ”lite” extra för en kvalitetsvara.

Här ser du två olika förpackningar på samma produkt. Du ska nu välja den som du tror bär på best kvalitet. Vilken väljer du? Höger eller vänster?… Klart du väljer den till höger, undrar om någon skulle välja den till vänster om det inte handlar om ekonomi. För det är just här det hela ligger till. Den till höger utstrålar med hela sin tydlighet en genuin känsla av gammaldags lingonsylt, tillverkad av mormor själv. Burken med en klassisk etikett. En rödvit tygbit fastspänt med en gummisnodd säger allt till oss. Utan att vi egentligen vet varför, eller tänker på det, åker den ner i vår kundvagn just på grund av att vi tror att den ska smaka bättre. Sedan kan det ju mycket väl vara så, vad vet jag.

Här följer ett annat exempel. Denna gången gäller det kaffe.

Vilken av två följande alternativ tror du innehåller det bästa och godaste kaffet, bortse ifrån priset. Här har du Gevalia och Arvid Nordquist kaffe, två mycket vanliga sorter. Om du smakade en kopp och inte visste vilket kaffe det var så skulle du antagligen inte känna någon skillnad men om du ser vilken förpackning det är och bedömer, märke, form och utseende får kaffet en helt annan smak. Jag tror att de flesta kommer att svara att Arvid Nordquist kaffe bär på mest kvalitet just av den enkla anledningen att förpackningen utstrålar det. De olika företagen använder sig av olika element och metoder för att locka sina kunder. Nordquist försöker, likt syltburken, framställa en stark känsla av ett genuint och ”äkta” kaffe, med sina enkla färger och snygga form, gubben i profil på framsidan och sättet att stava företaget.

Testa själv. Tänk på detta nästa gång du handlar. Ställ dig frågorna: vad fick dig att handa just dessa varor, hade du tänkt att köpa dessa varor innan, varför köper du denna vara och inte någon annan.

Personligen har jag alltid köpt kaffe ifrån Arvid Nordquist vilket i vanliga fall brukar vara något dyrare än andra kaffeleverantörer, vilket jag har försvarat med att kaffet är mycket godare, något som jag har fått gett upp då jag i ett test inte kunde känna skillnaden mellan Löfbergs Lila kaffe och Arvid Nordquist. Det hela handlade om att jag trodde att Arvid Nordquist smakade bättre bara för att det på förpackningen kändes så. Jag föll för den dolda kommunikationen. Gör du det?

Följ och dela gärna vidare!