Superfoods – 20 stycken och varför de är super

 

Superfoods är mat som väldigt mycket och väldigt viktiga vitaminer, mineraler, antioxidanter, probotika samt fettsyror. Termen används flitigt nuförtiden och refererar ofta till bär, frukt och grönsaker men kan även vara fisk eller annan mat. Nedan listas 20 av de bästa ”superfoods” och vad de bidrar med!

  • Gregisk Yoghurt
    Vilket är yoghurt fast den är krämigare och tjockare. Den är även full av protein och probiotiska ämnen. Probotiska ämnen är då bakterier som lever som bidrar till matsmältningssystemet. Därav har den grekiska yoghurt till uppgift att hjälpa till med matsmältning samt bidra till ett bättre immunförsvar
  • Quinoha
    Är en ört från Sydamerika. Den har en konsistens som ris eller couscous ungefär. Den har en mild smak med inslag av nötter. Den stora vinsten md Quinoha är att den innehåller 9 / 9 av de väsentliga amino-syror som vår kropp inte kan producera själv, samt att den är helt fylld med protein, hela 8 gram per 2.3 dl.
  • Blåbär
    Vet vi alla vad det är. Men dess bra effekter på vår kropp. De finns massor av fibrer, vitamin c samt antioxidanter som skall motverka cancer. Detta är dock inte fastställt!
  • Grönkål
    Den slår även de flesta inom näring, det är en helt enastående källa för fibrer, kalcium, antioxidanter och järn.
  • Chia frön
    Mestadels känt för att vara en riktig näringsbomb för din kropp. Chia frön innehåller bland annat fettsyra, magnesium, järn, kalcium och kalium och kan garanterat platsas i denna lista, som ett riktigt superfrö!
  • Havregrynsgröt
    En riktig skogshuggarfrukost kanske man har hört. Men varför är gröt så himla bra? Jo! Mycket fibrer, antioxidanter samt massor av annan näring! Det skall enligt studier hjälpt till att minska kolestrolen, hjälpa till med matsmältningen och hjälpa metabolismen.
  • Grön te
    Väldigt populärt i Kina och Japan. Även känt i film för att vara hälsosamt & att man lever väldigt länge när man dricker Grön te. Sägs ha hälsosamma effekter för cancer och hjärt-o-kärlsjukdomar.
    Hemligheten bakom denna fantastiska dryck är Antioxidanter!
  • Broccoli
    Helt packad med Mineraler och vitaminer samt en god källa för fibrer. Men framförallt så har denna gröna sak en ovanligt hög halt av Vitamin c. Denna ska kunna påverka risken för hjärt och kärlsjukdomar samt vissa typer av cancer, samt stroke.
  • Jordgubbar
    Svenska midsommarfavoriten platsar också på denna lista! Helt proppad med Vitamin c samt Antioxidanter,
  • Lax
    Framförallt känt för sina Omega-3 fetter som hjälper till mot kardiovaskulära sjukdomar men ska även hjälpa till mot att skydda ditt skin mot solen!
  • Vattenmelon
    Vattenmelon smakar relativt sött, däremot så är det ganska lite socker. Väldigt högt Vitamin a & Vitamin c gör denna fantastiska frukt till den perfekta sommar-svalkaren. Det antyds att den kan sänka blodsockret samt innehåller lykopen som kan hjälpa kroppen hantera uv-strålningen från solen.
  • Spinat
    Jättemycket antioxidanter, anti-inflammatorisk och vitaminer som kan hjälpa bidra till bättre hälsa för ögon & ben.Detta pågrund av att den innehåller Kalcium och Vitamin K.
  • Pistagenötter
    Speciellt bra för er som är Veganer som behöver extra protein i era kroppar. Denna lilla rackare är nämligen fullproppad med Proteiner & Fibrer. De är även naturligt fria från kolesterol. 146 gram Pistagenötter har lika mycket kalium som en liten banan! Vilken grej!
  • Ägg
    En riktigt billig källa till protein. Ett ägg har ungefär 70 kcal och 6g protein samt innehåller de omega-3 fetter. Ägg har verkligen förtjänat sin plats i denna lista!
  • Mandlar
    En av de mest näringstäta nötterna. De har en så hög koncentration av näring per kalorie per unz, En portion ska innehålla 3.4 g fibrer, 191 kalorier, kalcium, Vitamin e, magnesium samt järn.
  • Ingefära
    Erkänt för att vara bra mot oroliga magar och är inflammationshämnande.
  • Rödbetor
    En grym mångsidig beta som innehåller massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter som hjälper till att bekämpa sjukdomar och stärker organen.
  • Bönor
    Mycket protein och lågt kolesterol, de har även fibrer och magnesium!
  • Pumpor
    Innehåller beta-kreatin som kroppen förvandlar till Vitamin A. Vitamin A är framförallt känt för att påverka immunförsvar. Den har även en påtaglig mångd Antioxidanter och vitaminer.
  • Äpplen
    Fibrer är bra, men behöver det vara så mycket kalorier i källorna? Äpplen är en fantastisk källa. Ett vanligt äpple har under 100 kalorier.
Följ och dela gärna vidare!

Ekologiska matkassar – Hur ekologiska är dem?

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Linas matkasse och Årstiderna För att få märka ett livsmedel som ekologiskt krävs det att varan måste ”innehålla minst 95% ekologiska ingredienser” (Livsmedelsverket.se). Det är ett högt krav som därmed tydligt talar om för konsumenten att det är produkter som verkligen gynnar miljön. Men när det kommer till matkassar…

Fortsätt läsa